tjejerna inne på slutspurt.

Sitter på tåget och läser älskade tidningen Kupé. Härliga tidningen som alltid finns där vid akut tristess på tågresan och som är sådär snyggt designad och inte bara innehåller skit. Idag läste jag en så spännande artikel om männens förfall och kvinnans uppkomst. Om hur kvinnor som tjänar över en halv miljon om året ökar mer än männen och om de grabbarna som hoppade av gymnasiet för att de ändå visste att det skulle kunna leva på att vara just man. Regeringar världen över förbereder ett krisprogram för att männen ska återfå sin makt, status och inte halka efter (kanske dock uttrycks lite annorlunda). Ja, jag är partisk och aningens inte så jämställd som suckar. Fan, vi måste jobba på att skrota den där mansrollen. Jag känner att jag kan bli rörmokare, statsminister eller dagisfröken. Jag uppfostrades med skinn på näsan och äldre medsystrar har tungt skottat min väg. En man får fortfarande försvara att kurator, författare eller frisör är det han vill bli. Ligger problemet i att de faller och vi klättrar. Är mansrollen det enda de har kvar i ett samhälle som blir mer jämlikt? Och så skolgrejen. Killar får inte vara killar för "flickaktiga" beteenden främjas. Alltså snälla. Män har kunnat leva på att vara män och skita i skolan länge nu. Ställ högre krav, låt dem kämpa och var där och hjälp till! På min förskola är barnen lika smarta oavsett ålder, är det då för att vi är sjukt pedagogiska och främjar grabb-beteenden eller för att vid denna ålder är könsrollerna inom skolan inte så djupt rotade?

Ämnet berör. Tankarna flyger. Ursäkta min franska och otydlighet och möjligtvis några generaliserigar. Men inte mina åsikter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0