black hawk down

är en himla bra krigsfilm som jag såg alldeles nyss.
Egentligen gillar jag inte krigsfilmer, på något sätt känns det som om man supportar krig då och så verkar det sjukt omiljövänligt och så känns det som om folk ibland blir utnyttjade osvosv.
Men denna var faktiskt bra, det kändes liksom inte genom patriotisk och amerikansk. Fast, de hade verkligen lyckats med skådespelar listan, räknade till fem snygga män som absolut inte fick dö...

Men i alla fall. Filmer handlar om det somaliska inbördeskriget runt -93. Det liknas vid ett massmord och "regeringen" (läs en snubbe som styr allt och är maktkåt) svälter sitt folk för att få makt. USA skickar ner några trupper som ska försöka hjälpa landet på rätt köl igen.
Hela filmen är egentligen en krigsscen. Jag gillar inte det. Men jag faller för den där "jag måste rädda den där killen jag aldrig träffat för att vi är i samma lag" stilen som soldaterna kör på. Så fint. Förlåt för att jag låter som en tönt som inte tror krig händer på riktigt. Det gör jag verkligen. Ville bara tipsa om filmen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

gullunge

2009-09-20 @ 15:52:18
URL: http://slitet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0