något som liknar apati.

Jag sitter i hans skinnsoffa, våran, och tårarna strilar ner för kinderna. Andetagen är rassliga och halsen ömmar för att jag försöker hejda ögonen att översvämmas, vilket jag alltid tycker tar kraft av halsen. Det är januari. Jag är kissnödig. Jag tänker "imorgon kanske blir en bra dag för att jag ska baka chokladbollar". Tårarna är på grund av det. På grund av att tanken på att chokladbollar är det enda roliga/intressanta/spännande jag ska göra med min dag.
 
I dessa tider blir jag destruktiv. Vill inte äta alls, men misslyckas och äter ingen lunch men vräker i mig choklad som jag sen mår illa av. Jag vaknar klockan elva och äcklas över hur få timmar av ljus det är kvar och tänker att det bästa är att sova sig igenom det. Klarar inte av att ta hand om mig själv när inget jobb tvingar mig upp. Papprena från arbetsförmedlingen ligger utspridda framför mig, det är kanske femton stycken. Tårarna rinner för de papprena också. Det är ingen ansträngning egentligen. Köp två kuvert, skriv under och skicka iväg. Och ändå lägger jag mig på golvet i köket och vilar när jag är på papper nummer 3.
 
Det är svårt att vara sambo med mig när jag är såhär. Jag kan tänka mig att det är ännu svårare att vara sambo med mig när man just tagit bort sin blindtarm och jag beter mig såhär. Jag vill inte vara nära, inte få en kram. Och samtidigt skriker kroppen efter närhet. Min kropp. Min jäkla friska fina kropp som jag ändå är så arg på just nu. Varför bryts den ner?
 
Du är din egen lyckas smed är ett citat som gör att jag inte orkar träffa en enda levande människa just nu. För jag vet det. Men det går inte. Jag behöver ligga under täcket, på golvet, gråta i soffan, sucka flera gånger i rad, sluta äta frukost och allt det andra. Klart jag vet att om jag kastade mig ut, tog reda på något kul för en gångs skull så kanske livet också skulle få lite glans. Men det går inte just nu. Vill inte.
 
Inatt kom jag hem, två öl i omlopp, fylld med skratt och energi. Dansade till hits á 2010 med lånad keps på huvudet och njöt av hans leende mot mig. Idag gick jag upp halv ett efter tvång och har ätit fem köttbullar, 3 chokladbollar och ett äpple. Riktigt njuter av livet som 22åring.

Kommentarer
Postat av: Julia L

Ta hand om dig min fina vän.

2014-01-09 @ 08:07:20
Postat av: Maja

Kram!

2014-01-09 @ 21:53:26
URL: http://www.mla-photography.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0