I close my eyes even though I’m scared of the dark.

Jag är en oerhört rädd människa, en ganska tuff sådan kanske, men ändå väldigt väldigt rädd. Självklart för det allra svåraste, som att förlora någon som står en riktigt nära eller dö själv. Sådant är så tydligt nu för tiden och det gör ont i hela mig när jag tänker på det. Att känna sig halv, känna att man aldrig kan prata med någon man älskar igen.
Utöver dessa rädslor har jag några andra. Till exempel.
Mörker. Att gå ner på nedervåningen när det är mörkt för att ta ett glas vatten händer inte mig. Jag smyger in i badrummet, med handen över ansiktet för att inte titta mot fönstret och dricker ur kranen. Jag är livrädd för att se någon i fönstret, jag är livrädd för vad som finns i mörker.
Flygkrascher. När ett flygplan startar, då kallsvettas jag alltid. Accelerationen får mina knän att skaka och jag kramar alltid någons hand. Att sen sväva upp och veta att man befinner sig tiotusen meter upp i luften, det är helt jävla sjukt. Att sedan hamna i en storm, uppleva att något händer, behöva andas i syrgasmasken; jag tror jag skulle fucka ur. Mitt absolut värsta är att störta mitt i havet och OM man överlever, vara omgiven av min tredje rädsla.
Hajar. Faktiskt så är jag lite ledsen på mig själv för den här rädslan då den faktiskt hindrar mig från att göra det jag älskar mest; bada! Jag tycker helt ärligt att det ska bli lite jobbigt att åka till Asien och bada i saltvatten (som jag älskar!) för att jag vet att hajar lever i saltvatten. Det stör mig, jag borde gå i terapi. Jag har till och med någon konstig idé om att det finns hajar i Vänern som någon superskurk satt ner som ett terrordåd, knäpp jag vet.
Jag hoppas jag skärper mig, att jag tar mig samman, växer ifrån. Det är löjligt att göra sig mer rädd än man är, men det här är i alla fall några av mina rädslor (tillsammans med blodprov, misslyckanden, för höga höjder osv).

Kommentarer
Postat av: julia

Jag älskar dig trots alla rädslor!

2011-11-30 @ 10:29:52
Postat av: Maja

Åh, skönt att höra att det finns fler som tycker att det är läskigt att bada i Vänern på grund av hajar som inte finns. Jag vågar inte ens bada ensam i pooler ifall det skulle dyka upp en hak från ingenstans. Det är knäppt...

2011-11-30 @ 13:59:18
URL: http://mla-photography.blogspot.com
Postat av: filip

Du vet att det finns hajar i östersjön med? Dock så små att de inte räknas kanske.

Eller en annan intressant fakta, det finns hajar som lever i sötvatten med. Bada på!



Och förresten, jag tycker om att bada - i badkar.

2011-11-30 @ 14:54:45
Postat av: Julia

Alltså flippen! Så himla bra är du

2011-12-01 @ 23:00:48
URL: http://julviva.blogg.se/
Postat av: Rose

Mörker är jag rädd för, HATAR att gå på toa mitt i matten då man bara har mobilskärmen att lysa upp med och jag tror att om jag tänder lampan i taket lr om jag lyser åt ett viss håll kommer dt komma ut nått läskigt från skuggorna lr om någon dyker upp framför mej percis när man tänder...sett för många skräckfilmer tror ja ;)

Flygning är läskigt oxå för man har ingen kontroll alls över något, dt hjälper ju inte att tänka att dt e fleeeeeeera ggr större risk att dö i en bilolycka :P bilen tar jag varje dag och dt e ja som kör, alltså jag som har kontrollen :P



Hajar finns e sötvatten oxå (tropiska sötvattenfloder) tjurhajen heter den :P men jag kan tom vara rädd för att läskiga djuphavsfiskar lr liknande ska komma och bita en lr nått sånt. Kan ALDRIG bada i vatten själv om dt inte är badkar, ibland har ja tom svårt att bada i en pool själv, men att vara i en sjö eller hav själv utan att dt e minst en nära mej så får ja spel! Man ser ju sällan botten i sjöar och hav och då ser man inte vad som finns där. Sedan har man ju fiskat upp stora gäddor och skit där man tidigare badat, hur kul är det då att bada där igen?? :P e livrädd för att dö! liksom va händer efter att man dött? Att kanske aldrig aldrig aldrig någonsin i megauniversum få leva igen! att sluta existera i all oändlighet...okej nu ska jag sluta snacka XP

2011-12-06 @ 16:03:06
Postat av: Rose

Kan ju säga att dessa östersjö hajsar lever nere vid gränsen till dannmark så man kan inte räkna dem som östersjöhajar utan de kan av en slump råka simma uppåt men de är bara några decimeter till någon meter stor och helt ofarliga mot människan, tjurhajen däremot är inte så känd som våra stora vit- tiger- hammarhajar men klassas som världens farligaste haj då dem äter allt och dödar även för "nöjets skull" OCH lever både i salt och sötvatten :P

2011-12-06 @ 16:07:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0