sånt som händer, som ger mig ett svagt leende ; tacksam

Fann mig själv någonstans i livet där någon dödade 84 stycken på en ö utan att blinka, där barn i Somalia och andra delar av Afrika dog som flugor av svält, och där jag låg på akuten och hörde ordet cysta och mitt eget namn i samma mening.
Japp. Så var det med det tänkte jag på ungdomsmottagningen igår efter att ha gjort mitt första cellprov någonsin. Det gjorde så förbannat jävla ont men nej nej "såhär ska det säkert vara". Slutade med tre människor som tog emot mig när hela världen blev ljus och jag hamnade på golvet. Fick en gummiring eller liknande runt armen "vi kollar ditt blodtryck bara" och sen i viskade ton "titta vad lågt det är". Patric blev ditringd, jag drack stark körsbärssaft för att hämta mig och taxikvitton fixades. Befann mig på akuten, Huddinge sjukhus. Fick komma in, berätta hela historien igen för en totalt okänd och sen några minuter ligga där och titta upp i taket, panikblinka bort stresstårar och önska att jag låtit Patric följa med in. Tusen tankar på trettio sekunder. Sen "jag har hittat ditt problem julia". En pingsbollstor cysta på en äggstock typ. Cysta=cancer? eller. Nej, nej, tydligen inte. Lättnad, sjunka ihop, andas ut, livet tillbaka, färgen till kinderna. På med kläder. Lyssna. "den kommer försvinna av sig själv, men det kommer göra ont. men du hade tur". okej. gick ut, kysste patric tusen gånger. vetskapen om att få göra det igen, att ha livet tillbaka. överreagera, stressa upp sig. hamna mellan två långa armar på jobbet och höra "blev så himla nervös när jag hörde att du skulle till akuten igår". Sen idag, gå hem från jobbet. Men ändå. Livet är liksom tillbaka och det finns egentligen så mycket att vara glad för. Och vet ni? Ni är fyrtio stycken här varje dag nästan, det är hur fint som helst. Fortsätt vara kvar, för det kommer ju jag vara nu!

Kommentarer
Postat av: Elin

åh fina julia!

2011-07-27 @ 20:28:31
Postat av: sanna

<3

2011-07-28 @ 01:26:15
Postat av: Maja

Men vad hemskt! Skönt att det gick bra ändå! puss

2011-07-28 @ 11:04:35
URL: http://mla-photography.blogspot.com
Postat av: Sofie

Verkligen en stor kram till dig!

2011-07-30 @ 20:00:01
URL: http://sofiiejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0