sharkwater.

I och med min rädsla för hajar snurrade Patz och jag igång dokumentären Sharkwater. Meningen var att jag skulle få lite omvända känslor och i alla fall våga doppa tårna i Asien. Dokumentären handlar om Rob Stewart och hans medfödda intressen för hajar, han började som marinbiolog och undervattensfotograf men ville sen avancera och jobba mer med hajar då han upptäckte vilka fantastiska varelser de var. Man får se bilder hur han på riktigt gosar med en haj som halvligger i hans famn på havets botten.
Vidare handlar dokumentären om utfiskningen på hajar för deras fenor, en maträtt ansedd väldigt utsökt i Asien och Sydafrika. Det sjuka är att människor anser det så okej att fiska just hajar på grund av det rykte de har som våran top predator, alltså verkligen största fiende. Vidare i alla fall så fiskas hajarna upp, deras fenor huggs av och medan de fortfarande lever slängs de sen ner i vattnet och dör. Så himla hemskt. Och vet ni? 5, alltså fem ynka pers, dör i snitt varje år av en hajattack. 100 dör av en tiger eller en elefant, varför har jag aldrig vetat det här förut? Och vet ni hur många hajar som dör varje dag? 250 000.
Detta är så himla hemskt, men som Rob Stewart vill visa på - så bryr sig inte så många. Greenpeace har fullt upp med att rädda pandor och annat sött och vanligt folk, dom är precis som mig (som jag var) och känner att det kanske inte gör så mycket med lite mindre hajar i haven. Dock finns det några där ute, där i bland finns "föreningen" Sea Sheperd. Ett gäng hardcore människor med stort intresse att rädda hajar och valar som fiskas friskt ute i haven. De, i ledning av Paul Wattson, har gått så långt som att sänka skepp som försökt att illegalt fiska hajar. Var man sätter sin egen gräns för vad som är rätt, det är ju fortfarande individuellt.
I alla fall, efter att ha sett den här dokumentären har jag ju en heelt annan syn på hajarna. (Alltså en sista parantes, hammarhajar som är SÅ läskiga, det finns inte ett dokumenterat fall med att de dödat en människa, just letting you know).

Kommentarer
Postat av: julia

BABY! du är baby alltså :)

2011-12-08 @ 22:18:33
Postat av: Maja

Oj, den där måste jag se! Verkar sjukt intressant, fast jag är livrädd så är ändå hajar så himla fascinerande!

2011-12-09 @ 11:35:32
URL: http://mla-photography.blogspot.com
Postat av: victoria

Usch, de dödar ju massamassamassa delfiner också bara för att de äter upp alla annan småfisk som vi människor äter.

2011-12-09 @ 22:57:17
URL: http://trumvirvel.blogg.se/
Postat av: amanda

nej men hjälp. usch. ska sätta igång den där dokumentären någon dag. tack för tipset, älskar filmtips!

2011-12-10 @ 15:16:27
URL: http://baraibland.blogspot.com
Postat av: Anonym

Greenpeace jobbar även för att rädda hajar

2011-12-25 @ 19:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0